Міжпредметна інтеграція змісту навчання в початковій школі
Класоводи 1-4 класів особлива категорія вчителів. Разом із знанням методики викладання предметів, вмінням знайти індивідуальний підхід до дітей молодшого шкільного віку вони повинні вміти малювати, співати, танцювати, мати артистичні та комунікативні здібності. Саме такими є вчителі початкових класів Лісівщинської СЗШ І-ІІІ ступенів. Для своїх учнів вони створили належне освітнє розвивальне середовище: навчальне, пізнавальне, виховне.
У цьому переконалися учасники семінару з теми «Міжпредметна інтеграція змісту навчання в початковій школі», який відбувся 19 січня. Інтеграція навчальної діяльності учнів є основою Державного стандарту початкової загальної освіти (2018), однією з умов створення розвивального середовища. Тому на своїх уроках педагоги інтегрували різні навчальні предмети та їх елементи, використовували сучасні педагогічні технології.
Так, Охрімчук Наталія Леонідівна урок навчання грамоти провела на основі міжпредметних зв’язків з природознавством та математикою. Діти умовно подорожували в Карпати, знайомилися з тваринним та рослинним світом гір, особливостями життя місцевих жителів, виконували безліч цікавих дидактичних завдань. Великого значення педагог надає згуртуванню дитячого колективу, розвитку пам’яті, мовлення, навичок читання, пізнавального інтересу в кожного учня.
Впровадження проектних технологій дозволяє отримувати знання у тісному зв’язку з реальною практикою, розвиває в учнів вміння працювати в групах та самостійно. Тому вчитель Примак Катерина Леонідівна використала саме цей метод для формування в другокласників дбайливого ставлення до зимуючих птахів. Урок природознавства був зінтегрований з уроком читання. Учні представляли свої дослідницькі матеріали про птахів, працювали над віршем А.Качана «Крихта хліба», виготовляли «пряники» для пташок.
Міщук Надія Григорівна досвідчений, творчий педагог, тому й до проектування і проведення уроку у 3 класі вона підійшла креативно, виступивши в ролі Зими. Вчитель провела ґрунтовну роботу по підготовці учнів до віршування: міжпредметні зв’язки з природознавством та музичним мистецтвом, теоретичні відомості про римування, читання віршів, диференційовані творчі завдання.
Оригінально підійшла до інтеграції уроків природознавства та образотворчого мистецтва Блажинська Аліна Павлівна. Використала методи проблемного навчання, тестові технології, творчі завдання, інтелектуальний тренінг. Діти з задоволенням виконували дослідницькі завдання, природничі задачі, створювали колаж «Материки».
Усі вчителі використовували на своїх уроках інформативно-комунікативні та здоров’язбережувальні технології, методи критичного мислення, прийоми корпоративного навчання.
Крім створення на уроках умов для інтелектуального, комунікативного, естетичного і фізичного самовираження особистості школяра, педагоги проводять ефективну позакласну виховну роботу і організовують комфортне середовище для розвитку творчих здібностей учнів. Вчителі району були приємно вражені постановкою танцю «Рушничок», яким їх зустрічали учні школи. Виховання любові до рідної землі, народних звичаїв було основою свята «Різдвяний вертеп», які спільно підготували та провели класоводи 1-4 класів. Учні кожного класу виконували колядки, щедрівки, посівалки, засівалки, танцювали, відтворювали народні ігри.
Вчителі Лісівщинської щколи вкотре продемонстрували свою готовність до переходу на новий зміст початкової освіти. Вони люблять свою роботу, дітей, володіють інноваційними методиками навчання та виховання учнів, беруть активну участь в онлайн-курсах, вебінарах з питань педагогогіки та психології.
Розуміє важливість змін у початковій освіті, значимість вчителя початкових класів і дирекція Лісівщинської школи. Керівники закладу завжди підтримують і допомагають класоводам у підвищенні професійної компетентності та у створенні матеріального розвивального середовища для молодших школярів.
У теоретичній частині семінару вчителі ознайомилися з проектом Державного стандарту початкової загальної освіти, створили ментальну карту «Інтегроване навчання», фішбоун «Сучасний освітній процес», фрейм «Розвивальне середовище».
Бажаю всім вчителям початкових класів радості від вашої наполегливої праці, реалізації всіх творчих ідей і задумів, високих результатів у ваших учнів, упевненого переходу на новий Державний стандарт початкової освіти.
Тетяна Дідківська, методист райметодкабінету